una din “placerile” vietii de corporatist este follow-up-ul. daca ar fi sa ma intrebe mama ce fac la serviciu, cred ca cel mai corect si cuprinzator raspuns ar fi “follow-up”. si bineinteles sedinte. trebuie sa va spun ca mama are aproape 70 de ani, n-a fost angajata decat o scurta perioada dupa revolutie si daca despre sedinte are o idee cam ce sunt si la ce folosesc (desi si astea i se par nefiresc de multe in programul meu) despre follow-up n-are nici cea mai vaga idee ce poa’ sa-nsemne. si principala dificultate n-ar veni din exprimarea englezeasca, sunt sigur.
nu ma risc sa dau aici o definitie proprie a follow-up-ului, pe care sa o intelegeti si voi cei care nu sinteti fericitii angajati ai unei corporatii. tot ce pot sa va spun, ca sa va bag un pic si mai tare in ceata, este ca follow-up-ul este ruda oarecum cu feed-back-ul.
nici nu va imaginati cate tipuri de follow-up exista intr-o corporatie. eu de exemplu, fac follow-up de luni pana vineri, in fiecare zi. am si un caiet pentru asta, iar calendarul meu din outlook e plin de notificari de follow-up. gen “fa follow-up pe cutare subiect cu cutare”. cu superiorii, cu subalternii, cu colegii aflati pe acelasi nivel ierarhic. asta ar fi follow-up-ul intern, pe verticala respectiv pe orizontala. exista desigur si follow-up pe diagonala, ascendent catre sefii colegilor mei de pe acelasi nivel ierarhic dar si descendent catre subalternii lor. mai e apoi follow-up-ul extern, cu clientii dar si cu furnizorii.
cum se face/transmite follow-up-ul?! cel mai folosit la mine in organizatie este e-mailul. follow-up-ul pe e-mail mai poarta numele de “reminder” sau “kind reminder”. pentru buna regula, un “reminder ” poate fi urmat de un “kind reminder” dar invers nu se poate. pentru ca semnificatia lui “kind” este desigur sarcastica/ironica. ca sa intelegi mai bine ce vreau sa spun, o posibila succesiune ar putea fi “reminder–> kind reminder –> kind kind reminder” samd. evident cel mai eficient pe e-mail e sa faci follow-up cu “cc” la superiori (al tau, al lui, ai lor) iar magaria maxima e sa folosesti “bcc” la superiorii superiorilor. eficienta creste exponential daca faci asta, popularitatea ta insa, deloc.
al doilea fel in care se face follow-up e pe telefon. daca vrei sa fii soft, mai intai faci follow-up pe telefon si dupa aia pe e-mail. exista insa si metoda inversa, mai ales ca modulatia vocii poate transmite de obicei informatii suplimentare adresantului.
follow-up-ul face-to-face (asta ar fi o a treia cale de transmitere) nu prea functioneaza la mine in organizatie. el este cel mai adesea transformat automat in sedinta, si nu despre sedinte va vorbesc eu acum.
dar ce faci cand nu mai poti de-atita follow-up si vrei sa scapi de el?! pai o varianta este sa il delegi catre subalterni. astfel ca follow-up-ul orizontal se transforma in follow-up pe diagonala. si cel pe diagonala descendent intr-unul pe orizontala. o alta varianta este sa il “escaladezi” (varianta “escalezi” nu-mi place cum suna desi am mai auzit-o) la superiori. cind faci asta, follow-up-ul se transforma fie in memo fie tot intr-o sedinta.
daca ar fi sa masori ineficienta unei organizatii, cred ca cea mai buna unitate de masura este follow-up-ul. si sunt sigur ca ati obosit numai citind atita follow-up, asa ca imaginati-va cum e sa faci asta 365 de zile pe an.
PS: am infiintat cu aceasta ocazie o categorie noua, “firma animalelor” unde o sa includ postarile despre experientele mele in/cu corporatii mai mici sau mai mari, mai nationale si mai multinationale. sper sa am spor si voi sa “have fun”. sanatate mintala va doresc.
interesant, eu lucrez intr-un fel de micro-corporatie-multi-nationala dar la noi nu exista conceptul asta de follow up(nu ca c-am fi disfuntionali in multe alte feluri).
pai o explicatie ar putea fi ca sunteti pur si simplu mai normali la cap. alta, ca fiind “micro” deci fiind putini (mai ales in ceea ce priveste nivelel ierarhice), va ascundeti mai greu unii de altii. zic si eu.