Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/engambam/public_html/blogtrei/wp-content/plugins/microkids-related-posts/microkids-related-posts.php on line 645
ieri am fost martorul recircularii stirilor in natura. doamna iuliana galateanu de la curentul (pe care o citeaza si bank news) publica miercuri 16 iulie 2008 un articol despre cum nu cumpara romanii sampon si cum se distreaza ei la maximum la moluri. evident, doamna (ca altfel nu pot sa-i zic!) isi incepe articolul cu “potrivit unui nou studiu gfk…”, si evidaman ca se simte indreptatita, ca o profesionista desavirsita intr-ale studierii comportamenului consumatorului, sa-si dea si cu parerea despre corectitudinea datelor si metodologia utilizata. probabil ca aplombul vine chiar de la faptul ca dumneaiei a transpirat vreo 10-20 de minute sa dea copy-paste la un articol din evenimentul zilei (pare-se publicat cu o zi inainte, adica marti 15 iulie 2008), pe care l-a parfumat cu multa noutate (ca doar asa incepe articolul) si sictir propriu (la o analiză mai atentă a datelor, există nişte contradicţii flagrante, zice doamna). ceea ce poate dumneaei nu stia e ca si cei de la evz au luat articolul de pe un site al freedom house (cel putin asa pare) care l-a luat de pe site-ul cna (care se pare l-a publicat in noiembrie 2007) si care l-a luat (sau primit) de la gfk.com. din articolul postat pe freedom house aflam insa ca studiul a fost facut la inceputul anului 2007.
ati prins scamatoreala?
habar n-am cum trebuie sa fie meseria asta de jurnalist, mai exact cum ar trebui sa se faca by the book. cu siguranta insa ca daca as avea ziarul meu, televiziunea sau radioul meu sau portalul meu de stiri, nu m-as apuca de un asa demers jurnalistic (nu-i asa ca suna misto demers jurnalistic?)pentru mine un jurnalist, fie el si debutant sau incepator, trebuie sa fie sau sa se straduiasca din rasputeri sa fie profesionist. ca orice alt om care prectica o meserie. Poate chiar mai mult decat atit, pentru ca este un formator de opinie (da, alta sintagma cul!) stiu, si profesionist e unul din cuvintele care nu mai au nici o semnificatie, pentru ca ni-l vintura toata lumea pe la nas la ore de maxima audienta.
sint insa un consumator de media. vrind-nevrind. cind dau peste cite un demers jurnalistic de felul asta, aleg sa nu mai utilizez sursa cu pricina. si uite-asa ajung astia sa vinda dividiuri cu romica puceanu si gica petrescu in loc de ziare. asa ajunge bacalaureatul eveniment national, iar perlele de la bac sint in fiecare an cite o saptamina in toate ziareleiaca-ta ma trasni si concluzia: adversarul presei scrise nu este presa on-line sau blogurile, ci chiar presa scrisa. adica baietii cu pixurile. pentru ca astia produc articole pe metoda ‘din gura-n gura pina-n fund la taxatoare’.
stiu, sint unu’ care are blog si vrea si el sa atraga atentia. si da, scriu cu fara litere mari c-asa vreau eu!
update: evenimentul zilei a refacut articolul, precizand sursele si aducind si clarificarile necesare. pe cel modificat il gasiti aici.
Foarte adevarat tot ce spui. Inca o data pe faza si critic.
Se pare ca nu e prima data cand jurnalistii romani fac astfel de gafe. dar nici nu vor sa invete. Sa invete sa interpreteze niste date. Sau macar sa invete sa ceara ajutorul. iar greseala pe care au facut-o aceste doua doamne e ceva elementar si de bun simt. Una a copiat fara sa pastreze sursele originale iar cealalta a amestecat tocanita.
O singura mentiune mai am: articolul e bazat pe mai multe subiecte/ teme/ paragrafe. In articolul original, sub fiecare paragraf sta scris sursa datelor. GfK e sursa doar pentru un subiect “buna crestere” care a dat si titlul. Atat. Celelalte surse sunt: Gardianul 2007, Jurnalul National 2005 si CNA 2007.
Pingback: stirea, pixul si organul « floricica